Högt vatten i havet nu och 10-12 grader i luften samt lite sol kommer att sätta fart på gäddorna, kommer nog bli en kalasbra helg för fiske på grunt vatten.
Vet inte om jag själv ska ut ännu men annars så är ju Team Diablo ute just nu på sin vanliga jakt efter gösen, har blivit några mindre gösar första timmarna men så mycket tid dom lagt på verticalfisket så måste det ju snart belönas med en stor snart.
Deras mobilblogg hittar du här : http://www.cuthep823.blogspot.com/
och deras vanliga blogg hottar du här : http://www.teamdiablo.5min.se/
lördag 30 oktober 2010
onsdag 27 oktober 2010
SMYGFISKE del 2
Okej det är inte så lätt att se gäddan på bilden i inlägget om smygfiske så jag har lagt upp en ny bild sist i det stycket som visar fisken men försök först att hitta den själv.
måndag 25 oktober 2010
SMYGFISKE
Har inte varit ute på ett tag nu och hade inte tänkt att fisk på söndagen häller men....väldigt sent på eftermiddagen blev det en liten tur ändå.
Hade önskat lite sol under dagen för att få lite fart på dom i det kalla vattnet men chansade på att dom skulle stå grunt ändå.
Vattnet hade stigit lite och i dag skulle det bli smygfiske på grunt vatten, det roliga med detta fiske är alla fiskar man ser även om dom inte hugger.
Plattsen jag var på har sällan fisk över 4 kilo men kan i stället finnas många 2-3 kilo.
För att lyckas med detta fiske så måste du ha polararoid glasögon, smyga sakta och kunna se skillnad på tång och gädda.
Det bör vara blandbotten, sand-tång och bäst är det om det är lite eller inga vågor för att kunna se gäddan.
När du vevar in betet sparar du drygt en spölängd lina och sista biten för du spöt snett uppåt och bakåt, det gör att ditt bete kommer att bryta ytan rakt under din hand och efterföljande gädda stannar vid ditt ben.
Har man tur kan även gäddan göra ett luftsprång efter betet när det bryter ytan och hoppa över/under ditt spö, detta kräver dock att du bara rör handen och att gäddan är fixerad på betet och det är grymt häftigt!
Vattnet var kristal klart och helt blank och redan på första kastet kom en följare och det blev en hel del av detta då dom var väldigt avvaktande i dag.
I detta fiske gör det inte så mycket att dom inte hugger då du kan se gäddan på 7-8 meters håll när den simmar efter betet och ofta stannar den precis vid fötterna innan den simmar tillbaka.
När solen gick ner gav jag upp men kunde summera ca. 2 timmars fiske till 3 landade, 3 missade och 11 som följde efter in till mig.
Fiskade som vanligt med oblyad Relax 6 tum och bytte färg ofta för att se om det gjorde någon skillnad och det gjorde det inte i dag.
Färger i dag: svart-rödglitter, röd-grön glitter, svart-grönpearl, svart-orange glitter med dubbelsvans,
olivegrön-fluogul med gummiben och svartaprickar (2 sista hemmabyggen)
Alla gäddor stod på max 50 cm djup, när det blev djupare så syntes ingen gädda.
Riktigt kul fiske om man inte bara är ute efter stor fisk men ibland kan även en 10+ smyga sig in på så grunt vatten.
Bild tagen på ca. 3 meters avstånd, djup ca. 30 cm.
Ser du gäddan på ca. 60 cm? Klicka på bild för att förstora.
Hittar du inte fisken? se lite längre ner på sidan.
Relaxen fortsätter fiska trotts lite gräs på.
Hade önskat lite sol under dagen för att få lite fart på dom i det kalla vattnet men chansade på att dom skulle stå grunt ändå.
Vattnet hade stigit lite och i dag skulle det bli smygfiske på grunt vatten, det roliga med detta fiske är alla fiskar man ser även om dom inte hugger.
Plattsen jag var på har sällan fisk över 4 kilo men kan i stället finnas många 2-3 kilo.
För att lyckas med detta fiske så måste du ha polararoid glasögon, smyga sakta och kunna se skillnad på tång och gädda.
Det bör vara blandbotten, sand-tång och bäst är det om det är lite eller inga vågor för att kunna se gäddan.
När du vevar in betet sparar du drygt en spölängd lina och sista biten för du spöt snett uppåt och bakåt, det gör att ditt bete kommer att bryta ytan rakt under din hand och efterföljande gädda stannar vid ditt ben.
Har man tur kan även gäddan göra ett luftsprång efter betet när det bryter ytan och hoppa över/under ditt spö, detta kräver dock att du bara rör handen och att gäddan är fixerad på betet och det är grymt häftigt!
Vattnet var kristal klart och helt blank och redan på första kastet kom en följare och det blev en hel del av detta då dom var väldigt avvaktande i dag.
I detta fiske gör det inte så mycket att dom inte hugger då du kan se gäddan på 7-8 meters håll när den simmar efter betet och ofta stannar den precis vid fötterna innan den simmar tillbaka.
När solen gick ner gav jag upp men kunde summera ca. 2 timmars fiske till 3 landade, 3 missade och 11 som följde efter in till mig.
Fiskade som vanligt med oblyad Relax 6 tum och bytte färg ofta för att se om det gjorde någon skillnad och det gjorde det inte i dag.
Färger i dag: svart-rödglitter, röd-grön glitter, svart-grönpearl, svart-orange glitter med dubbelsvans,
olivegrön-fluogul med gummiben och svartaprickar (2 sista hemmabyggen)
Alla gäddor stod på max 50 cm djup, när det blev djupare så syntes ingen gädda.
Riktigt kul fiske om man inte bara är ute efter stor fisk men ibland kan även en 10+ smyga sig in på så grunt vatten.
Bild tagen på ca. 3 meters avstånd, djup ca. 30 cm.
Ser du gäddan på ca. 60 cm? Klicka på bild för att förstora.
Hittar du inte fisken? se lite längre ner på sidan.
Relaxen fortsätter fiska trotts lite gräs på.
![]() |
| JA JUST DET, DÄR VA DEN JU!! |
onsdag 20 oktober 2010
FISKEKNUTAR VIDEO
Hittade en sida som visar olika knutar och för en gångs skull på video så det är lätt att förstå.
Dom olika filmerna hittar du till höger på deras sida.
http://videofishingknots.com/
Dom olika filmerna hittar du till höger på deras sida.
http://videofishingknots.com/
tisdag 19 oktober 2010
FRI FRAKT!!
Fram till 31/10 är det fraktfritt på alla ordrar över 395 kr!! gäller inte spö eller fiskeset men ALLT annat!!
Klicka här för att göra ditt höstfynd http://www.sportfiskehornan.se/
Klicka här för att göra ditt höstfynd http://www.sportfiskehornan.se/
måndag 18 oktober 2010
Team Diablo + Salty bites = gösar
Team Diablo har varit ute igen på vertical fiske med sina Salty Bites shadar och som vanligt blev det fina fångster, Salty Bites hittar du på sportfiskehörnans länk till höger.
Läs mer om fisket här. http://www.teamdiablo.5min.se/
Läs mer om fisket här. http://www.teamdiablo.5min.se/
söndag 17 oktober 2010
RESULTAT FRÅN GÄDDHUGGET I HAMMARSJÖN
90 fiskare ställde upp på lördagens fiske i Hammarsjön, sol och lite vind och en del gädda blev det med.
1:a Albin Carlsson 8.0
2:a Johan Lindstedt 6,1
3:a Magnus Nilsson och Andreas Trobäck 4,2 (delad plats)
Junior
1:a Henrik Sjöö 1,0
2:a Simon Nilsson 0,8
Bild på vinnaren hittar du här: http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article1269103/Vinnargaumlddan-vaumlgde-aringtta-kilo.html
1:a Albin Carlsson 8.0
2:a Johan Lindstedt 6,1
3:a Magnus Nilsson och Andreas Trobäck 4,2 (delad plats)
Junior
1:a Henrik Sjöö 1,0
2:a Simon Nilsson 0,8
Bild på vinnaren hittar du här: http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article1269103/Vinnargaumlddan-vaumlgde-aringtta-kilo.html
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

