söndag 26 september 2010

NYTT GÄDDREKORD....

Tog en sväng med flytringen i går både för att fiska gädda men även abborre som det tydligen skulle finnas några av.
Svag eller ingen vind vilket är bra när man sitter i ringen men inte lika bra när det gäller fisket, eftersom jag fiskade i närheten av en stad så var det en del som stannade upp och pekade när dom såg mig glida runt i en "badring".
Fiskade först av en lång vasskant, spegelblank yta och inte en fisk så långt man kunde se.
Lite småläskigt att se botten och allt skräp som låg där och tanken på att dom hittade en död man här för några dagar sen fick nackhåren att resa sig ibland när det dök upp saker på botten.
Slösade nog bort en timme på fisket runt vassarna innan jag bestämde mig för att paddla tillbaka och ut mot en ö med djupare vatten, först framme vid ön kom en svag bris som kunde hjälpt mig den långa färden...!
Såg en fisk som hoppade borta vid vassen jag nyss lämnade..! id eller liten öring kanske.
Drog iväg några kast mot ön och ganska snart kom ett litet hugg, tänkte direkt att detta måste vara en abborre.
Men inte, det var min hittills minsta gädda i havet. Har tidigare nog aldrig fått någon under 2 kilo men denna lilla rackaren vägde nog bara 0,5 kilo, nytt rekord fast på fel håll!
Lite kul att den tog på en Relax jag satt extra fenor på, fortsatte kast utmed ön, ibland med 6 tums och ibland med abborre spöt och 3 tums Relax.
Fick ett lite hugg när jag rundade ön och bytte färger hela tiden men inget som ville flera gånger, började paddla tillbaka för att prova en djupbrant närmare land.
På vägen dit fick jag nytt hugg och ännu ett nytt rekord på fel håll, denna vägde nog inte mer en 0,3 kg!!
Den fortsatta färden mot land gav inget, 4 timmars paddlande för att fånga mina 2 minsta havsgäddor någonsin!  Jag hade iallafall tur med vädret....