måndag 4 oktober 2010

ÅRSBÄSTA I HELGEÅ

Vad som troligtvis är årets största gädda i Helgeå togs i helgen och inte helt oväntat gjordes det av en av Ferngårdarna. Gäddan vägde 11,23 kg och bild hittar du här HELGEÅ.COM
Själv var jag ute en sväng i går på ett för mig nytt ställe, stor vik med vass på sydsida och klipphällar på norrsidan.
Ganska vindstilla i viken men fruktansvärt mörkt vatten, fiskade av sträckan ut mot udden där vinden låg på men siktdjupet var nog inte mer en 10 cm.
Kommer nog att prova det stället när vinden lagt sig lite, till helgen är det gäddfestival så man får ju passa på att fiska lite innan det kryllar av folk.
I övrigt tycks det vara tyst om fångster förutom några mindre runt om kring, kan ju vara taktik inför tävlingen.
Ser man till dom senaste åren så har ju inte jerkbaiten varit inblandade i många av dom stora trots att det är det vanligaste bete.
Största gäddorna har ju oftast tagits på gäddfluga och gummibeten och jag får dagligen hjälpa folk med tips så dom kan komma igång med sitt Relaxfiske.
Färgval är svårt, själv har jag alltid kört mörkare färger i havet men sista tiden har jag på ren trots provat skrikiga färger.
Så här långt tycks det inte göra någon skillnad på mina fångster.
Så fort det blir perfekt väder så ska jag göra ett test där jag kommer att byta Relax jigg efter varje hugg och växla mellan ljusa och mörka.
Efter det får man ju se om det gör någon skillnad, har ju drygt 30 färger hemma på 6 tummen och det vore ju kul om man fick gå genom alla....
För att kunna fiska Relax och andra shadar på 6-7 tum bör man ha ett lite kraftigare spö som ex. Shimano Catana 8 eller 9 fot med kast vikt 20-50 gram, bra spö som dessutom inte är så dyrt.
GÄDDSPÖN TILL BRA PRISER