torsdag 18 november 2010

KALLT GÄDDFISKE

November är ju en riktig skit månad, kallt och mörkt och inte mycket till fiskesug.
Länge sen man var ute nu även om det varit nära några gånger så fick man ta sig i kragen och göra en tur i dag, fanns inga större förutsättning för att det skulle bli bra men man måste ju prov.
Nere vid havet såg man direkt att vågorna gick mycket högre en väntat och det var dessutom väääldigt högt vatten.
Senaste gångerna så har det ju blivit kontakt redan vid 3 kasten men det sket sig i dag, vågorna gjorde att den oblyade Relaxen gick alldeles för högt.
Bytte till 10 grams huvud men den gick för djup men min egna 5 grams gick perfekt men vågornas ständiga ryckande i linan gör det väldigt svårt att känna om det är fisk.
Det höga vattnet gjorde att dom flesta bra platser inte gick att nå och där man kunde stå var man ständigt utsatt för vågor som slängde upp vatten på benen.
Tycker ju inte om att hoppa runt på snorhala stenar men i dag fick jag förflytta mig i skogen då vattnet var så högt, får ju gå mycket längre men slipper slå ihjäl sig.
Slapp ju inte undan helt då jag mitt i ett kast tappade fäste och gjorde en väldigt snygg volt framåt, hade det varit gymnastiktävling hade den gett höga poäng om man då bortser från landningen...
Gick ju ganska snabbt att fiska av sträcka då det bara fanns enstaka ställen att stå på, provade allt man kan göra med en shad men det fanns ingen gädda hemma i dag.
Efter att ha tvätta av några shadar och blötat linan blev det dags att åka hem, kan ju inte påstå att fiskesuget blev större av detta men vet ju även att jag står där snart igen och hoppas på fisk.

2 kommentarer:

Linus sa...

Är det ens värt att fiska nåt mer för säsongen undrar jag? Har inte fått nån gädda alls senaste veckorna så det kanske är dags att packa ihop och invänta havsöringssäsongen. Eller vad tror du?

Micke sa...

Jo du linus det är det men jag tycker nog det ska vara sol och vindstilla på vintern för då brukar dom bli piggare.
Har själv fiskat utmed iskanterna i havet något år och det har funkat.
Sen finns det ju alltid bra och dårliga dagar.