I går steg vattnet en del och det togs en gädda på 117 cm under testfiske.
Stigande vatten brukar sätta fart på gäddan och det tycks som det inte blivit så dåligt fiske som det befarades tidigare i veckan.
Första dagen är ju inte slut ännu så hur stora gäddor det tagits vet jag inte men det har tappats en som bedömdes till 13-14 kilo så det finns chans till bra fångster trots allt.
En del har tagit 4-5 gäddor redan och då på fluga men väldigt många är ännu utan, går självklart bättre för dom som kan Blekingekustens gäddor.
Uppdaterar senare i dag när jag vet mer.
lördag 9 oktober 2010
torsdag 7 oktober 2010
BLEKINGE GÄDDFESTIVAL
Såg en siffra på att det var drygt 400 föranmälda till helgens festival och sen tillkommer det alltid några till, stämmer det antalet så blir det ju en del folk ute i helgen...
Förutsättningarna för helgens fiske ser ju inte så ljusa ut, fortfarande väldigt lågt vatten och det tycks inte ändra sig över helgen.
Lågvatten är ju det sämsta tänkbara så det är många nu som försöker skapa sig en teori som ger fisk och för den som vill ha min så kommer den här.
Lördag:
Större delen av fiskesträckan får svag sydostlig vind som förmodligen inte drar upp för mycket skit men ändå behåller lite grumlighet.
Eftersom gäddan kommer att vara sur så tror jag bästa betena blir förtyngd gäddfluga och någon form av gummibete som kan fiskas sakta.
Djupbranter på 2-4 meter blir förmodligen bästa ställen på förmiddagen men om solen värmer på så kan det gå upp lite fisk på grundare vatten på eftermiddagen men tror inte dom går grundare en 1 meter.
Söndag:
Svag nord nordostlig vind så det blir frånlands vind på dom flesta ställen och ganska kallt på morgonen.
Tror på samma beten och djup, förmodligen bäst fiske på dom få ställen vinden ligger på.
Blir det soligt under dagen kan fisken även i dag gå upp på lite grundare vatten.
Eftersom inga normala ståndplatser kommer att funka under helgen tror jag det blir slumpen som avgör vem som hittar ett ställe med stor fisk och lyckas få denna att hugga.
Vinnargäddan hamnar på 112 cm och 3 av 4 blir utan fisk.....
Men detta är min teori och det finns säkert lika många teorier som deltagare, själv stannar jag hemma för det blir bättre fiske till veckan och det dyker säkert upp någon som ska panikhandla något dom missat.
Måndagen och en bit in på tisdag forsätter med nordlig vind men lite svag, nordlig vind brukar vara = stigande vatten så tisdag morgon blir det nog en tur för mig.
På söndag vet jag om mina teorier stämmer men som vanligt i fiske krävs det även lite tur för att lyckas, hjälper inte att man fyller båten med 100 kilo beten om man är på fel ställe med fel bete.
Förutsättningarna för helgens fiske ser ju inte så ljusa ut, fortfarande väldigt lågt vatten och det tycks inte ändra sig över helgen.
Lågvatten är ju det sämsta tänkbara så det är många nu som försöker skapa sig en teori som ger fisk och för den som vill ha min så kommer den här.
Lördag:
Större delen av fiskesträckan får svag sydostlig vind som förmodligen inte drar upp för mycket skit men ändå behåller lite grumlighet.
Eftersom gäddan kommer att vara sur så tror jag bästa betena blir förtyngd gäddfluga och någon form av gummibete som kan fiskas sakta.
Djupbranter på 2-4 meter blir förmodligen bästa ställen på förmiddagen men om solen värmer på så kan det gå upp lite fisk på grundare vatten på eftermiddagen men tror inte dom går grundare en 1 meter.
Söndag:
Svag nord nordostlig vind så det blir frånlands vind på dom flesta ställen och ganska kallt på morgonen.
Tror på samma beten och djup, förmodligen bäst fiske på dom få ställen vinden ligger på.
Blir det soligt under dagen kan fisken även i dag gå upp på lite grundare vatten.
Eftersom inga normala ståndplatser kommer att funka under helgen tror jag det blir slumpen som avgör vem som hittar ett ställe med stor fisk och lyckas få denna att hugga.
Vinnargäddan hamnar på 112 cm och 3 av 4 blir utan fisk.....
Men detta är min teori och det finns säkert lika många teorier som deltagare, själv stannar jag hemma för det blir bättre fiske till veckan och det dyker säkert upp någon som ska panikhandla något dom missat.
Måndagen och en bit in på tisdag forsätter med nordlig vind men lite svag, nordlig vind brukar vara = stigande vatten så tisdag morgon blir det nog en tur för mig.
På söndag vet jag om mina teorier stämmer men som vanligt i fiske krävs det även lite tur för att lyckas, hjälper inte att man fyller båten med 100 kilo beten om man är på fel ställe med fel bete.
tisdag 5 oktober 2010
DET ÄR SVÅRT NU...
Trots den hårda vinden tänkte jag ta en liten sväng nu på morgonen.... men nere vid stranden såg man att det inte var lönt.
Om inte vattnet stiger mot helgen så blir det svårt för dom som ska vara med i Blekinge gäddfestival, speciellt för dom som normalt inte fiskar här och har svårare att hitta rätt ställe.
Förhoppningen ligger till att vinden ska avta mot torsdagen och då kan det ju hända att vattnet stiger mot helgen och då kan det bli riktigt bra fiske.
På den övre bilden står jag i tången där vattenlinjen gick tisdag förra veckan, nedre bild ser ni förra veckans vattenlinje vid gräset uppe till vänster.
Och då var ändå vågorna 0.5-1 meter höga i dag!!
Om inte vattnet stiger mot helgen så blir det svårt för dom som ska vara med i Blekinge gäddfestival, speciellt för dom som normalt inte fiskar här och har svårare att hitta rätt ställe.
Förhoppningen ligger till att vinden ska avta mot torsdagen och då kan det ju hända att vattnet stiger mot helgen och då kan det bli riktigt bra fiske.
På den övre bilden står jag i tången där vattenlinjen gick tisdag förra veckan, nedre bild ser ni förra veckans vattenlinje vid gräset uppe till vänster.
Och då var ändå vågorna 0.5-1 meter höga i dag!!
måndag 4 oktober 2010
ÅRSBÄSTA I HELGEÅ
Vad som troligtvis är årets största gädda i Helgeå togs i helgen och inte helt oväntat gjordes det av en av Ferngårdarna. Gäddan vägde 11,23 kg och bild hittar du här HELGEÅ.COM
Själv var jag ute en sväng i går på ett för mig nytt ställe, stor vik med vass på sydsida och klipphällar på norrsidan.
Ganska vindstilla i viken men fruktansvärt mörkt vatten, fiskade av sträckan ut mot udden där vinden låg på men siktdjupet var nog inte mer en 10 cm.
Kommer nog att prova det stället när vinden lagt sig lite, till helgen är det gäddfestival så man får ju passa på att fiska lite innan det kryllar av folk.
I övrigt tycks det vara tyst om fångster förutom några mindre runt om kring, kan ju vara taktik inför tävlingen.
Ser man till dom senaste åren så har ju inte jerkbaiten varit inblandade i många av dom stora trots att det är det vanligaste bete.
Största gäddorna har ju oftast tagits på gäddfluga och gummibeten och jag får dagligen hjälpa folk med tips så dom kan komma igång med sitt Relaxfiske.
Färgval är svårt, själv har jag alltid kört mörkare färger i havet men sista tiden har jag på ren trots provat skrikiga färger.
Så här långt tycks det inte göra någon skillnad på mina fångster.
Så fort det blir perfekt väder så ska jag göra ett test där jag kommer att byta Relax jigg efter varje hugg och växla mellan ljusa och mörka.
Efter det får man ju se om det gör någon skillnad, har ju drygt 30 färger hemma på 6 tummen och det vore ju kul om man fick gå genom alla....
För att kunna fiska Relax och andra shadar på 6-7 tum bör man ha ett lite kraftigare spö som ex. Shimano Catana 8 eller 9 fot med kast vikt 20-50 gram, bra spö som dessutom inte är så dyrt.
GÄDDSPÖN TILL BRA PRISER
Själv var jag ute en sväng i går på ett för mig nytt ställe, stor vik med vass på sydsida och klipphällar på norrsidan.
Ganska vindstilla i viken men fruktansvärt mörkt vatten, fiskade av sträckan ut mot udden där vinden låg på men siktdjupet var nog inte mer en 10 cm.
Kommer nog att prova det stället när vinden lagt sig lite, till helgen är det gäddfestival så man får ju passa på att fiska lite innan det kryllar av folk.
I övrigt tycks det vara tyst om fångster förutom några mindre runt om kring, kan ju vara taktik inför tävlingen.
Ser man till dom senaste åren så har ju inte jerkbaiten varit inblandade i många av dom stora trots att det är det vanligaste bete.
Största gäddorna har ju oftast tagits på gäddfluga och gummibeten och jag får dagligen hjälpa folk med tips så dom kan komma igång med sitt Relaxfiske.
Färgval är svårt, själv har jag alltid kört mörkare färger i havet men sista tiden har jag på ren trots provat skrikiga färger.
Så här långt tycks det inte göra någon skillnad på mina fångster.
Så fort det blir perfekt väder så ska jag göra ett test där jag kommer att byta Relax jigg efter varje hugg och växla mellan ljusa och mörka.
Efter det får man ju se om det gör någon skillnad, har ju drygt 30 färger hemma på 6 tummen och det vore ju kul om man fick gå genom alla....
För att kunna fiska Relax och andra shadar på 6-7 tum bör man ha ett lite kraftigare spö som ex. Shimano Catana 8 eller 9 fot med kast vikt 20-50 gram, bra spö som dessutom inte är så dyrt.
GÄDDSPÖN TILL BRA PRISER
fredag 1 oktober 2010
NYA FÄRGER PÅ RELAX
Ja så då var det det här med färger då som aldrig tar slut, nu måste man ju ut och prova dessa också!!
6 tum, 4 tum och 3 tum
6 tum, 4 tum och 3 tum
torsdag 30 september 2010
INGET FISKE
I dag blir det inget fiske då jag ska bära ved.....kul!! Men det finns ju andra som fiskat i veckan och lyckats, klicka på länkarna så kan du läsa mer.
Den lille och havet
Helgeå .com
Många som har ett favoritbete skaffar så många färger dom kan med detta bete och ofta kan det bli 20-30 stycken.
skulle man nu ha Relax shadar som favorit som visserligen är billigare får man ändå stora problem!!
Standardfärgerna på Relax är nämligen 170 stycken!!! men det slutar inte där för det finns drygt 30 laminatfärger.
Och så finns det drygt 30 specialfärger och det var allt....nix det finns även nature serien på drygt 30 färger.
Men det var alla...om man då inte räknar med en del färger som bara säljs kortare perioder, lycka till med samlandet!!!
Den lille och havet
Helgeå .com
Många som har ett favoritbete skaffar så många färger dom kan med detta bete och ofta kan det bli 20-30 stycken.
skulle man nu ha Relax shadar som favorit som visserligen är billigare får man ändå stora problem!!
Standardfärgerna på Relax är nämligen 170 stycken!!! men det slutar inte där för det finns drygt 30 laminatfärger.
Och så finns det drygt 30 specialfärger och det var allt....nix det finns även nature serien på drygt 30 färger.
Men det var alla...om man då inte räknar med en del färger som bara säljs kortare perioder, lycka till med samlandet!!!
onsdag 29 september 2010
23 TIMMAR SENARE
Har gått 23 timmar sedan jag kom hem från gårdagens lyckade tur, tappade tydligen min lipgripp i söndags så jag fick gå ut i garaget och "köpa" en ny.
Passade även på att klippa bort lite bly på några krokar så dom bara vägde ca. 5 gram för att kunna följa botten bättre.
Mycket mindre vind i dag och även sol från blå himmel så det var ju inte det perfekta vädret som vi hade i går.
Väl nere vid vattnet syntets det att vinden hade vridit och gick nu längsmed land men det värsta var att vattnet sjunkit minst 30 cm!
Erfarenheten säger mig att det nästan aldrig är bra fiske när vattnet sjunker.
Började med att ta mig ut på en sten för att komma åt ett ställe som gav fisk i går, gjorde några kast utan att känna något.
Vände mig med en snigels hastighet för att inte halka och vipps så låg jag på rygg och gled ner i vattnet som precis gick över stövelkanten..!
Gick en kort runda och fiskade av några ståndsplatser men som väntat så fanns ingen hemma, fiskade ca. 30 minuter så åkte jag hem.
Dom 5 grams krokarna jag gjort hade funkat perfekt i går men med dagens låga vatten ville dom gå lite för nära botten på många ställen, satte dock ingen trots stinger på, fast å andra sidan så har jag bara satt en jigg på 3 år...
Kan tyckas lite petigt med några gram hit eller dit men det gör stor skillnad även på en 6 tums Relax och i stället för att jigga snabbare så tar jag hellre bort lite bly för att fiska som jag vill.
Nu blir det till att vänta på stigande vatten igen.
Passade även på att klippa bort lite bly på några krokar så dom bara vägde ca. 5 gram för att kunna följa botten bättre.
Mycket mindre vind i dag och även sol från blå himmel så det var ju inte det perfekta vädret som vi hade i går.
Väl nere vid vattnet syntets det att vinden hade vridit och gick nu längsmed land men det värsta var att vattnet sjunkit minst 30 cm!
Erfarenheten säger mig att det nästan aldrig är bra fiske när vattnet sjunker.
Började med att ta mig ut på en sten för att komma åt ett ställe som gav fisk i går, gjorde några kast utan att känna något.
Vände mig med en snigels hastighet för att inte halka och vipps så låg jag på rygg och gled ner i vattnet som precis gick över stövelkanten..!
Gick en kort runda och fiskade av några ståndsplatser men som väntat så fanns ingen hemma, fiskade ca. 30 minuter så åkte jag hem.
Dom 5 grams krokarna jag gjort hade funkat perfekt i går men med dagens låga vatten ville dom gå lite för nära botten på många ställen, satte dock ingen trots stinger på, fast å andra sidan så har jag bara satt en jigg på 3 år...
Kan tyckas lite petigt med några gram hit eller dit men det gör stor skillnad även på en 6 tums Relax och i stället för att jigga snabbare så tar jag hellre bort lite bly för att fiska som jag vill.
Nu blir det till att vänta på stigande vatten igen.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)