tisdag 28 september 2010

BÄTTRE FISKE I DAG

Blåste ju nordanvind och vattnet var högt så jag var bara tvungen att sticka ut en sväng, när jag tog ut sakerna från bilen såg jag att lipgrippen var borta....kan bli bra i dag var första tanken.
Vattnet var i högsta laget och väldigt svårt att komma till med bara stövlar, skaplig vind och inte så mycket skit i vattnet.
Han ju inte prova den nya röd-svart Relaxen sist så det fick bli den även om det är långt ifrån färger jag normalt fiskar med, tänkte dessutom prova med 10 grams krok utan stinger i dag.
I vanlig ordning blev det fisk efter ca. 10 min, fin gädda runt 4 kilo som gjorde sitt bästa att flyga över ytan.
Självklart lyckades jag skära upp ett finger på den så blodet flödade men lite får man ju offra sig.
Tog bara en liten stund så var det hugg igen men missa den, flyttade mig en liten bit och nytt hugg som jag missade!
Nästa hugg kom 6-7 meter från land, gjorde värdens brutalaste krokning vilket bara ledde till att jag fick ducka för jiggen som försökte döda mig!
Började bli många missade hugg men då jiggen sniffade botten så skulle det inte gå med stinger på.
En bit bort satt äntligen en till, sprattla så gott han kunde men fick snällt följa med in och denna var ungefär som den förra.
Fick sen tidernas slack hugg och jag kände inte fisken fören spöt slog i träden bakom mig och självklart sket det sig, men lyfter man 2-3 meter lina innan kontakt då är det slack hugg!
Kastet efter blev det världens virvel när jiggen var en meter från spöt, troligtvis var det den förra som följt efter och stod kvar.
Fortsatte att flytta mig och bommade några till varav 3 nya slackhugg, konstigt då jag aldrig brukar få detta vid fiske från land för fisken brukar möta betet.
Sen blev det fast fiske igen och den kändes bra, lite svårt att få in den men det gick till slut och den vägde nog runt 5 kilo.
Bommade ännu en fisk innan jag gav upp för att jag var tvungen att åka hem. 3 landade och drygt 10 hugg på drygt en timme är klart godkänt.
För min del var detta årets bästa tur och det börjar ju likna tidigare år, nordan vinden är ju min favorit och det ska ju fortsätta någon dag till.
Kommer nog klippa ner jiggkroken 5 gram så det går att sätta på stinger nästa gång, den röd-svart Relaxen funkade ju bra trots mina fördomar och samma jigg håller för ytterligare några gäddor.
Tycker inte dom sista gäddorna varit så höstfeta som dom brukar, nästan alla högg på 1 till 2,5 meters djup.


DENNA VILLE INTE VARA MED PÅ BILD




BETESLÅSET ÄR ÖPPET....!